Recensies

"Vanmorgen reden mijn man en ik om 05.30 uur richting Maastricht. Hij klaagde: 'Waarom zo vroeg? Nota bene in m'n vrije weekend!' Aangekomen zagen we nog meer vroege vogels, die met ons plaatsnamen in een bijna donkere zaal. Wat stipt om 06.12 uur volgde was een indrukwekkende voorstelling. Het persoonlijke verhaal van de moeder van Quirine Melssen ten tijde van WOII werd het verhaal van ons allemaal. Verpakt in rake woorden, ontroerend ook. Met daarbij een prachtige cello en piano die diep van binnen ergens raakten, daar waar woorden dat soms niet kunnen. We werden meegenomen, niet alleen in al deze verhalen, maar ook van de nacht naar de dag die langzaam gloorde boven de Maas. Een metafoor die je de overgang van oorlog naar vrijheid ook daadwerkelijk liet voelen in je lijf. We zagen in het licht ook ineens wat deze voorstelling bij de aanwezigen had opgeroepen... gelukkig mochten we samen ontbijten om dit alles een plek te geven. Mijn man draaide zich naar me toe en zei: 'Bedankt’."

"Ik heb voor het eerst van mijn leven een optreden bijgewoond waarvan geruime tijd na afloop de opgeroepen emoties mij nog beheersen. Je hebt met dit optreden mijn leven verrijkt. Ik realiseer me dat dit grote woorden zijn maar weet anders niet hoe mijn beleving uit te drukken."

 

"Ik heb je voorstelling gezien en vond hem mooi, ontroerend en inspirerend. Dank je wel! "

 

"Met veel warme gevoelens denk ik terug aan jullie optreden op 17 september in de vroege morgen in Heerlen. Alles viel goed naar mijn idee. Alle aanwezigen waren het er over eens dat het een indrukwekkend programma was. Jouw persoonlijke verhaal kwam op een mooie manier binnen."

 

"Wat een bijzondere belevenis op de drempel van nacht naar dag, van donker naar licht, van oorlog naar vrede, van toen naar nu. Ik ben er nog vervuld van. Ik beluister jouw liederen op internet om deze unieke ervaring nog even vast te houden. Prachtige combi van zang, begeleiding en verhalen bij kaarslicht. En dan nog de vondst om het licht letterlijk een rol te laten spelen. De dageraad kon als medespeler op de denkbeeldige aftiteling. Sfeer, setting en schemering werden gedragen door jou en jouw (voor)ouders. Het ontbijt, verzorgd door hedendaagse vluchtelingen, omlijstte deze aubade; een ode aan verbinding en vrede. Grazie!"

 

Vannacht naar Dag in de Grote Cirkel in Gendt 

" We hingen aan haar lippen en raakten ontroerd door de prachtige performance in kaarslicht. Nadat de zon was opgekomen kregen we meer en meer zicht op de kunstenaars...het was muisstil!!
Toen Quirine de bevrijding van Arnhem bezong voelden we in de opgebouwde spanning de opluchting van de bevrijding en drukt de aanwezige burgemeester van Lingewaard haar waardering voor het prachtige stuk uit in de woorden "dankjewel dat je me hebt laten huilen, jullie drietjes hebben me ontroerd met je verhaal"

Een voorstelling bij dageraad
 

Een voorstelling op een vroege februarizondagochtend die begint als het buiten nog donker is. Quirine Melssen (zang, gesproken woord), Eddy van Dijken (piano) en Jelte van Andel (cello, zingende zaag) worden in de tuinzaal van Dat Bolwerck in Zutphen net voldoende kunstmatig verlichtdat ze te zien zijn en - de muzikanten - hun noten kunnen lezen. Ze bevinden zich aan de kant van het raam. Het publiek kijkt naar de drie én, daarachter, naar buiten. Halverwege zingt een
winterkoning, later valt een merel in.
Gedurende de voorstelling wordt het langzaam Iicht. Buiten en binnen. In schaduwen gehulde gestalten worden mensen om je heen.
De intimiteit staat in schril contrast tot de gigantische, groteske verschrikkingen van de oorlog. Die daardoor juist heel dichtbij komt. Niet voor niets spreekt Melssens haar eerste woorden (van de dichter Leo Vroman) fluisterend. Waarna muziek van Sjostakovitsj het op oorlogssterkte overneemt. Je beseft dat de oorlog juist ook het intieme heeft getroffen, dat de wonden na de oorlog niet zomaar
waren geheeld en dat vaak nog steeds niet zijn. Melssen vertelt persoonlijke verhalen: over de Poolse vrouw die 2.500 Joodse kinderen redde uit het getto van Warschau, de ltaliaanse vrijheidsstrijder die zijn laatste twee brieven schreef aan zijn vriendin, zijn moeder en zus, maar ook over het Duitse
meisje dat ontdekte dat haar opa een oorlogsmisdadiger was geweest. Bovendien: het verhaal van Melssens eigen oma en moeder, die tijdens de Slag om Arnhem doodsangsten uitstonden.
De merel zingt intussen zachtjes verder en ook de muziek en de liedjes - Jiddisch, Italiaans, Duits ('sag mir wo die Männer sind') - nemen ons mee naar het heden. Het laatste muzikale woord is aan
Johann Sebastian Bach. Het licht breekt door, de bevrijding is een feit.
Een voorstelling bij dageraad geeft een andere dynamiek dan een reguliere 's middags of 's avonds.
Een ander ritme aan de rest van de dag; meer tijd. Geen drankje of bitterballen na afloop: Publiek en crew krijgen een heerlijk ontbijt voorgeschoteld uit de keuken van de Zutphens-Palestijnse Jacklin
Arraf. Naar aanleiding van de voorstelling worden veel verhalen uitgewisseld. We drukken elkaar op het hart dat we die niet zullen vergeten.

Sander Grootendorst

Vroeg uit de veren voor theatervoorstelling 75 jaar vrijheid

WAGENINGEN - Het theater bezoeken doe je meestal in de avond, maar de bezoekers van de voorstelling Vannacht naar Dag moesten hun wekker donderdag behoorlijk vroeg zetten. Om kwart voor zeven in de ochtend zaten ze al klaar in Wageningen om de speciale opvoering te bekijken rond het thema Bevrijding en Vrijheid. Exact 75 ochtenden voor 75 jaar bevrijding.

Actrice en zangeres Quirine Melssen is de drijvende kracht achter de voorstelling en stond dus al om zes uur haar stem op te warmen. 'Zo vroeg ben je wel helemaal uit je ritme en het is dan een flinke uitdaging om in die omstandigheden te presteren.'

Vannacht naar Dag

De titel van de voorstelling, Vannacht naar Dag, is niet zomaar gekozen. Het valt volledig samen met het moment van spelen. 'Het begint letterlijk voor dag en dauw, zodat het tijdens de performance langzaam licht kan worden.'

De klassiek geschoolde zangeres vertelt tussen de liederen door verhalen over hoe de oorlog doorwerkt in de volgende generaties. 'Ik trek in mijn verhalen een parallel naar het heden. Waarbij de centrale gedachte is hoe je van donker naar licht komt, van oorlog naar vrede transformeert. Mensen zijn op dit vroege tijdstip heel open en kwetsbaar. Het is hét moment om een diepe, intense en magische beleving te ervaren.'

Samen met publiek ontbijten

Na afloop van de voorstelling, die een uur duurt, gaat ze samen met haar publiek ontbijten. De bedoeling is dat het publiek met elkaar verhalen deelt en zo met elkaar verbonden raakt.

Tot aan 5 mei vindt een hele reeks voorstellingen in de vroege ochtend plaats. 'De vroege ochtend staat ook symbool voor het tijdstip waarop de bombardementen op Arnhem stopten', zegt Melssen daar over.

 

 

 

 

 

 

 

Aftrap 75 jaar bevrijding oorlog laat ook volgende generaties niet onberoerd

Lees het artikel van de Gederlander hier

 

 

Voorstelling over Tweede Wereldoorlog in de

vroege ochtenduren in Oosterbeek

OOSTERBEEK/ARNHEM - Actrice Quirine Melssen houdt vrijdag in de Oosterbeekse concertzaal een voorstelling die begint om 6.22 uur 's ochtends. Aanleiding voor het optreden met de titel ‘Vannacht naar dag’ is 75 jaar vrede en vrijheid.

Waarom zo vroeg in de ochtend?
Quirine Melssen: "Het is een uur voor zonsopgang. In de zaal is het donker, er zijn alleen wat kaarsen aan. Het publiek is net op en erg ontvankelijk voor wat ik vertel en voor de liederen die ik zing met begeleiding van piano en cello. Geleidelijk aan wordt het licht. We gaan van onbewust naar bewust, van niet zien, naar zien, van niet handelen naar handelen, van oorlog naar vrede. We staan weer voor een nieuw begin, het leven gaat door."

Dat klinkt diepzinnig, maar wat vertelt u allemaal?
"Vijf verhalen van mensen in de Tweede Wereldoorlog. Van veldmaarschalk Montgomery tot kampbeul Wilhelm Boger. Ook mijn eigen moeder is een van de personages. Ze heeft in september 1944 tijdens de bombardementen op Arnhem in de bossen gezeten en toen die vroeg in de ochtend stopten, is ze naar Ede gelopen."

 

Wat wilt u zeggen met deze verhalen?
,,Ik zet mensen aan het denken over de vraag hoe ze zichzelf in de positie van de betrokken historische figuur hadden opgesteld. En welke les trekken ze daaruit? Hoe gedragen ze zich nu? We hebben nu bijvoorbeeld een klimaatoorlog, kun je zeggen. Welke les uit de Tweede Wereldoorlog bepaalt ons gedrag nu?"

 

En dan is het licht.

"Dan gaan we samen ontbijten en praten. Die gesprekken komen vanzelf en gaan over de dilemma's die ik heb aangedragen. Die gesprekken lopen vanzelf."

Foto: Rob Oostwegel

Na de duisternis daagt altijd het licht van een nieuwe dag

15 september 2019 door Kristel Schreurs, De Limburger

"Een voorstelling over oorlog en vrede net na zessen ’s ochtends? De honderd bezoekers van de muzikale vertelling ‘Vannacht naar Dag’ hadden er zaterdag geen moeite mee.

De nacht kijkt ons aan door de grote ramen van het AINSI-gebouw. Het is zes uur als bezoekers het voormalige verpakkingsgebouw betreden. Geduldig wachten ze in de serene, donkere ruimte op het geen ze zo vroeg deed opstaan; de voorstelling Vannacht naar Dag.

 

Licht

Bijgestaan door Eddy van Dijken (piano) en Susanne Degerfors (stond fout in recensie, moet dus Susanne zijn) (cello) betreedt zangeres en actrice Quirine Melssen de ruimte. Ze steekt kaarsen aan en begint te vertellen.  Flarden uit het verleden worden afgewisseld met Duitse, Italiaanse en Nederlandstalige liederen.

Eventjes is de oorlog springlevend. En dat is precies wat Quirine met haar voorstelling beoogt. "Wij leven in vrijheid, maar op andere plekken zijn er nog mensen op de vlucht. Met deze vertelling wil ik mensen laten nadenken over heden en verleden, over de keuzes die ze maken. En dat kan het beste heel vroeg, als de dag een onbeschreven blad is."

 

Herkenning

De duisternis wordt verdreven en het schouwspel weet toeschouwers te ontroeren.

Na de voorstelling - het is kwart over zeven - worden verhalen gedeeld en geniet het publiek van een uitgebreid ontbijtbuffet.

Was de voorstelling de moeite om zaterdagnacht de wekker te zetten? "Ja, de voorstelling heeft me geraakt. En het vroege tijdstip, het intieme sfeertje, had absoluut meerwaarde. Het heeft ook iets symbolisch. Na duisternis, een donkere periode, wordt het gewoon weer licht. 

‘Vannacht naar Dag’ is tot oktober te zien op verschillende locaties in Limburg en Gelderland."

Noorderhuys Krommenie

22 november 2015 om 7:11

1/3

Bezoeker Thiemeloods Nijmegen

29 november 2015

“Ik heb een scherf van schoonheid uit de hemel op mijn kop gekregen.”

F.J. (Frank) Marcus Directeur Veteraneninstituut:

“Ik heb het genoegen gehad op een middag in Oosterbeek de voorstelling te mogen bijwonen. Deze voorstelling was voor veteranen vrij toegankelijk. Zij die van het aanbod geen gebruik hebben gemaakt, hebben iets gemist. Stemmig begeleid door piano en cello weet Quirine in een mooie ambiance het publiek mee te nemen. Zij geeft op een stijlvolle wijze vorm aan gevoelens die mensen hebben als zij na een ingrijpende ervaring – in dit geval WOII – hun levens weer proberen op te pakken. En ook al konden wij niet genieten van het effect van de opkomende dageraad, Quirine geeft genoeg mee om eens over na te denken...

en ook al is uitgegaan van ervaringen uit WOII – het laat zich naadloos koppelen aan vergelijkbare situaties anno 2016. Een aanrader!”

 

Vannacht naar Dag
bijgewoond op zondagochtend 29 november 2015.

 

We parkeerden in het duister van de na-nacht de auto. De Thiemeloods werd gevonden en op de zolder stonden stoelen gereed voor een podium, dat er niet was. Lichtjes van brandende kaarsen, een wachtende piano en een staande cello….Enige tientallen mensen togen de trap op namen zitting in de stilte. De nacht keek ons nog aan door het grote venster.

 

Het opkomen van de drie acteurs was sereen en onderdeel van het nachtelijk gevoel dat heerste. Die zolder deed mijzelf denken aan onderduikers, die zich vaak op dergelijke plaatsen verborgen hielden.Om die reden won de romantiek van de nacht het niet van de spanning.

De zangeres,vertelster Quirine, ontstak gracieus en zingend diverse kaarsen en dat werden de lichtpuntjes in het duister.

 

De drie waren zo eendrachtig op elkaar ingespeeld, dat het geheel meteen als een gebalanceerde eenheid voelde. Onder begeleiding van piano en cello werden verhalen uit de oorlog als het ware voorgedragen. Niemand uit het publiek voelde zich nog toeschouwer, maar direct onderdeel van de diverse verhalen. Alsof we er geestelijk en zelfs fysiek onderdeel van uitmaakten.

Treffend en aansprekend was de overdracht van pijn, gevoelens en kracht van de moeder van Quirine. Dat betrof het dramatische gebeuren rond de gestrande Operatie Market Garden. De dochter was de stem van de moeder en maakte bijna subtiel duidelijk, dat het noodzakelijk is de essentie van oorlog over te dragen van ouder op kind en van kind naar de volgende generatie: ‘Opdat het nooit vergeten wordt’ .
Waren hoop, vrees, pijn die de moeder als burger troffen in de afwisseling van verhaal en zang sterker te overtreffen?

Stille uiting van gevoel bij mij was het kippenvel….

De verwijzing naar die verschillende pijnlijke plekken maakte het vanuit de afzonderlijke drama’s tot één grenzeloos Europees verhaal.
Met subtiliteit in de afwisseling en herkenbaarheid werd voor een ieder WO II als een open zenuw bloot gelegd:
Daarnaast de bevestiging van overlevingsdrang en kracht, die in mensen schuilt.
Een kracht die zorgt, dat de mens niet blijft hangen in de duisternis van de nacht.

Gaandeweg werd het tijdens de voorstelling lichter en de dageraad brak aan.
Psychologisch was dit in feite ook een hoogtepunt, omdat het leek als een overwinning op de duistere kant van het ‘zijn’.
Het perspectief voor de mens werd in zijn herkenbaarheid geuit in lied en muzikale ondersteuning.
De ondraaglijke ellende en de uitzichtloosheid werden verdrongen door verwonderingsvragen waarop een ieder op zijn manier het antwoord gaf….Wo sind denn die Blumen? Het lied dat tot diep in de huid raakte.

Na afloop van de voorstelling was er gelegenheid om het ontbijt te gebruiken. Men kon verder bezinnen in zichzelf of met een tafelgenoot. De drie artiesten waren ook aanwezig en lieten zich makkelijk verleiden om over de eigen verhalen, ervaringen en inzichten te praten.

Dit maakte het ontbijt als het ware tot onderdeel van de voorstelling.​

 

Kortom:

De voorstelling had ik voor geen geld willen missen.
Complimenten voor de originaliteit en de menselijke wijze waarop men het publiek onderdeel wist te maken van deze integere en intieme voorstelling.

Martien van Hemmen,
voorzitter Exoduscomité,
www.exodushuissen.nl

Amfitheater Luttenberg
17 mei 2015

Amfitheater Luttenberg
17 mei 2015

Legendarische opmars

september 2014 | door RONNEKE VAN DER GENUGTEN

Het leek zo veelbelovend: een offensief om de Duitse bezetters terug te dringen via een snelle opmars vanaf de Belgische grens via Eindhoven naar Nijmegen en Arnhem. De Slag om Arnhem liep echter uit op een tragedie, al werd de uiteindelijke bevrijding van ons land hiermee ingezet.
 

De NOS doet dit weekeinde rechtstreeks verslag van de herdenkingen van Operatie Market Garden. Koning Willem-Alexander is zaterdag bij de herdenking in Driel, waar de aandacht uitgaat naar de Poolse militairen van de Eerste Poolse Onafhankelijke Parachutisten Brigade onder leiding van generaal-majoor Sosabowsksi. Zij werden bij Driel gedropt om de Britse eenheden te helpen die bij Arnhem op hevige Duitse weerstand waren gestuit.

Zondag wordt in Nijmegen de geallieerde oversteek van Amerikaanse soldaten over de Waal herdacht. Na een gevaarlijke oversteek met bootjes lukte het de Amerikanen om de strategisch belangrijke Waalbruggen bij Nijmegen op de Duitsers te veroveren. In het bijzijn van veteranen wordt dit waagstuk met licht- en geluidseffecten zo goed mogelijk nagebootst. Het zal een van de laatste keren zijn dat een relatief groot aantal voormalig WWII-strijders hierbij aanwezig kan zijn.

Verder aandacht voor de herdenking op de begraafplaats in Oosterbeek waar meer dan 1750 geallieerde militairen begraven liggen die destijds in Arnhem sneuvelden.

Theatermaakster Quirine Melssen geeft op een aantal historische plekken een bijzondere voorstelling. In Arnhem op zaterdag om 06.26 uur en op zondag in Nijmegen om 06.28 uur. In Vannacht naar dag staat haar moeder centraal die als 17-jarige De Slag om Arnhem meemaakte.

Telegraaf

“Het is het magische moment dat er een nieuwe dag van het leven begint. Ook in oorlogstijd”

“Van het symbolische duister naar het licht. De voorstelling is zeker ook voor jongeren; de verhalen gaan namelijk over de kinderen van toen.”

“Behalve het unieke tijdstip zorgt Melssen voor een mooie toegift. “Na afloop is er een ontbijt. Het zijn heftige verhalen, niemand hoeft meteen alleen naar huis, er kan nog lekker nagepraat worden.”

Drs. H.J. Kaiser, burgemeester van Arnhem:
Onlangs heb ik een optreden meegemaakt van Quirine Melssen. Het heeft diepe indruk gemaakt. De mooie muziek verbindt het aanwezige publiek dat gezamenlijk hun afzonderlijke verhalen herdenkt. Door haar geoefende stem en zangtechniek weet zij diepe emoties te raken en over te brengen. Een project dat het verdient uitgevoerd te worden.

 

Bezoekers:
“Ik heb gehuild. Ik hou helemaal niet van monologen en ik ga normaal gesproken nooit naar zangvoorstellingen. Maar dit heeft me zo geraakt. Prachtig!”

“Ik ben niet alleen, allemaal hebben we geleden onder de oorlog, man of vrouw, goed of fout, schuldig of onschuldig, kinderen, kleinkinderen. Dat is wat de voorstelling mij vertelde. En dat is waar ik je uit de grond van mijn hart voor wil dankzeggen.”

“Het is zo’n magisch moment van de dag. Ik heb van iedere seconde genoten. Voor en na zonsopgang. En nu moet ik gaan. Haal ik de bus van 8 uur. Ben ik op tijd op het werk!”

Verhalen over gewone mensen die keuzes maken
De Gelderlander 28 augustus 2014

Persbericht door Jaap Bak

NIJMEGEN – ’s Morgens om zes uur naareenvoorstelling. Als de zon op het punt staat op te komen. Een magisch moment”, zegt sopraan Quirine Melssen. Zij heeft de voorstelling Vannacht naar dag gemaakt. Een muziektheaterproject over mensen in de Tweede Wereldoorlog. De voorstelling bestaat uit vijf verhalen die zijn vervlochten met liederen”,legt Melssen uit. Na afloop van de performance is er een ontbijt met het publiek.” Ze heeft deze productie in een paar maanden tijd ontwikkeld. Geïnspireerd door de verhalen van haar moeder, die Market Garden in Arnhem en Oosterbeek als meisje meemaakte. Haar vader,afkomstig uit Nijmegen, was getuige van het vergissingbombardement in februari 1944. Het heeft haaraltijd gefascineerd hoe mensen met oorlogssituaties omgaan.

Quirine Melssen maakte Vannacht naar Dag. foto: Gerard Verschooten

Mijn moederzat als meisje van 17 midden in het oorlogsgeweld.
Zij zat vier dagen in de frontlinie tussen vechtende Britse en Duitsemilitairen in het bos in Oosterbeek bij de Slag om Arnhem.” Met dat verhaal van haar moeder wilde Quirine Melssen iets doen.
Jongeren van nu kunnen zich de oorlog beter voorstellen als het over een leeftijdsgenootgaat. Vrijheid vinden wij in Nederland heel normaal,maar je moetje er wel van bewust zijn dat het ook heel anders kan zijn. Want wat voor een keuzes maak je in oorlogstijd.”
De sopraan heeft verhalen verzameld uit verschillende Europese landen.

Indringende verhalen van gewone mensen die keuzes maken. Verhalen verteld vanuit verschillende perspectieven. Een Joods kind dat gered wordt, een Duitse kampbeul en zijn kleindochter, een soldaat in een vreemd land en een Italiaan-separtizaan en zijn geliefde. Quirine Melssen speelt samen met celliste Susanne Degerfors en pianist Eddy van Dijken. De regie is in handen van Wim Selles. De voorstellingen worden gegeven in de periode van de herdenking van operatie Market Garden, op plaatsen van de route van Market Garden. „ De première is in Eind-hoven. In de lichttoren van het Philipscomplex. Op 15 september om kwart over zes ’s morgens. De voorstellingen beginnen een uur voor zonsopgang. In alle plaatsen is een locatie gevonden met grote ramen, zodat je de zon ziet opkomen. Dat is natuurlijk hèt moment. Het gaat van donker naar licht,van oorlog naar vrede. En na afloop gezamenlijk ontbijten. Ik hoop dat mensen met elkaar in gesprek raken. Het feit dat je in het donker samenkomt en het tijdens de voorstelling licht ziet worden. Dat niet iedereen alleen naar huis gaat, maar samen gaat ontbijten. Dat is toch bijzonder?”

© 2020 by Vannacht naar Dag